Retningslinjer for bruk av sosiale medier

Definisjon:

Sosiale medier er en felles betegnelse for alle digitale plattformer som nettsider, apper, forum og portaler, hvor det er mulig å publisere noe.

Hvem:

Alle som har noe med vår organisasjon å gjøre, plikter å kjenne til disse retningslinjene. Dette gjelder også foresatte til barn i vår organisasjon.

Når:

Disse retningslinjene gjelder ved alle våre arrangement og samlinger. Sosiale medier lever hele tiden. Retningslinjene gjelder derfor for alle våre medlemmer hele døgnet, hele året.

Retningslinjer:

1. Bilder

I henhold til Norsk lov, er det ikke lov å publisere bilder av andre uten samtykke. Hver og en som skal publisere noe, må hente samtykke til dette selv. Vi må hente samtykke og du må hente samtykke selv om du skal publisere noe.

Barn opp til 15 år har medbestemmelsesrett på om noe skal publiseres, men foreldrene bestemmer. Fra og med 15 år, bestemmer barnet selv.

Husk også at det er ulovlig å publisere andres bilder uten samtykke fra den som eier / har tatt bilde.

2. Identifisering

Identifisering kan gjøres på flere måter. F.eks. ved å "tagge" en person på Facebook, nevne en persons brukernavn på Instagram, eller publisere bilde av noens ansikt og/eller eiendeler. Tenk nøye gjennom hva du har tenkt å publisere, før du identifiserer noen i sosiale medier.

3. Kritikk/negativitet

Det passer seg svært sjelden å kritisere andre i sosiale medier. Du vil ikke stå utenfor CC og rope noe negativt om andre personer. Ikke gjør det på sosiale medier heller.

4. Nytte

Har det noen verdi for andre det du har tenkt å publisere? Er det underholdende og gøy? Hvis ja og du ellers følger disse reglene, kan du publisere. Hvis det er gøy bare for noen og trist for noen andre, la være. Er det ikke interessant for noen, dropp å publisere det.

5. Tenk deg om

Kan du stå inne for det du skriver om det hadde blitt publisert på klubbens nettsider? I lokalavisa? På riksdekkende TV? Hvis svaret er nei på et eller flere av disse spørsmålene, bør du la være å publisere. Tenk deg også alltid om en ekstra gang før du publiseres. Kan noen bli lei seg? Kan det mistolkes det du har skrevet? Kan det være at vedkommende ønsker å publisere dette selv før du gjør det?

6. Alle ser alt

Selv om din profil er satt til kun vises til vennene dine, kan det spre seg til andre allikevel. Bildene dine på f.eks. Snapchat blir ikke ordentlig slettet og andre kan eventuelt ta bilde av lynmeldingen du har sendt med en annen telefon. Uansett hva du publiserer - husk på at det må tåle dagens lys for alle!

7. Foresatte og besteforelder

Foresatte/besteforeldre bør være ekstra varsomme med hva de publiserer. Det som blir publisert og i utgangspunktet ikke burde være noe problem, kan plutselig bli ubehagelig fordi

det er en mor eller far som har publisert det. Mor og far bør huske godt på at selv om de bare publiserer til sine venner, er det veldig ofte at det kommer til barna allikevel via en eller annen bekjent.

Mange skoler og idrettslag har barn som av en eller annen grunn lever på skjult adresse. Tenk deg derfor alltid godt om før du publiserer noe som kan identifisere andre.

8. Ha det gøy

Sosiale medier skal være sosialt og gøy. Benytt kanalene til det. Spre nyttig informasjon og glede!

Mars
18192021222324